Creditnota aanmaken

Wanneer je factureert kan het nodig zijn om een creditnota aan te moeten aanmaken. Binnen het systeem worden na het crediteren de bedragen met elkaar vereffend. Wel dien je zelf nog bij de boekhouding deze bedragen met elkaar af te strepen (vereffenen).

Je kan op 2 manieren een credit nota aanmaken maar ook een bedrag in mindereing brengen hier onder vind je een korte uitleg over 

  1. Factuur kopiëren 
  2. Credit nota recht streeks vanaf de factuur of relatie
  3. Credit nota vanaf facturen
  4. Bedrag in mindering brengen.

1. Factuur kopiëren 

Na het versturen van de factuur is het niet meer mogelijk om deze aan te passen en dient er een credit nota te worden aangemaakt. 
Wanneer er toch een aanpassing dienen te worden gedaan in de factuur is het mogelijk om eerst een kopie van de huidige factuur aan te maken, vervolgens kan de oorspronkelijke factuur gecrediteerd worden.

Pas de kopie factuur aan en verstuur deze opnieuw aan de klant. 

Om een kopie te maken dien je de originele factuur te openen en klik op Kopiëren → Doorgaan → factuur aanpassen en opnieuw verzenden. 


2. Creditnota aanmaken op basis van verzonden factuur.

Ga naar het tabblad Facturen of relatie  →  Zoek de juiste relatie / factuur en open deze  → In de blauwe balk vind u crediteren → Hier na krijgt je de vraag of je door wilt gaan met crediteren  →  De factuur word nu aangepast  →  Verwerken en versturen  


3. Lege Creditnota aanmaken

Ook kan je bij het tabblad factureren via de blauwe balk een creditnota aanmaken. Als je de juiste relatie heeft gevonden kan je de creditnota aanmaken en direct versturen. Nu zie  dat de creditnota is aan gemaakt deze is zichtbaar in het overzicht en staat aangegeven in het rood. Bij het bedrag ziet u ook het min (-) teken.

 


4. Gedeeltelijke creditnota en/of bedragen in mindering brengen.

Wanneer je bij het factureren een bedrag in mindering wilt brengen kan je dit heel gemakkelijk doen door een extra factuur regel toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een korting aanbieding of een vereffening in overeenstemming met de relatie. Na het toevoegen van de extra factuur regel vul je de juiste gegevens in en zet het min (-) teken voor het bedrag. Hierna word het bedrag afgetrokken van het totaal en ziet de relatie welk bedrag er in mindering is gebracht.

Deze actie kan je ter allertijden op de bestaande factuur toepassen of wanneer je een nieuwe factuur na opdracht aanmaakt. 

Ga naar het tabblad Facturen  →   Factuur aanmaken  →  Relatie zoeken  →  Gegevens invoeren  →  Extra regel toevoegen  →  Min ( -) gebruiken  →  Verwerken en versturen.